Tuesday 24 May 2016

Oh! Sempurnanya Hidup.

Hmm…

Aku selalu terfikir dan berangan, sempurnanya hidup  ada rumah besar, kereta besar, duit banyak. Pendek kata syoknya hidup kalau macam cerita novel, drama tv, Drama Korea tak kiralah apa cerita yang disajikan yang penamatan happy ending.  Kalau boleh kisah kematian aku sendiri inginkan yang baik-baik, mudah siap tersenyum dan mengucap kalimah teragung Laillahaillallah. Seperti dalam TV. Aku rasa bukan aku sorang sahaja kat muka bumi ni berkeinginan macam tu. Kalau di beri pilihan semua orang mau macam tu. Siapa cakap tak nak semua itu bohong lagi munafik.

Dunia… oh dunia… 
Sungguh mudah aku terpengaruh dengan cerita dunia. Itulah kafahaman aku tentang ERTI KESEMPURNAAN.

Bila aku bertanya kepada yang lebih tinggi ilmu pengetahuannya erti kesempurnaan. Aku ketawa mengekek sebab kena batang hidung sendiri. Betapa aku sungguh terpengaruh dengan cerita fantasi rekaan manusia. Meskipun cerita rekaan manusia, tapi tetap ada manfaatnya. Cuma kadang-kadang kita tidak nampak tafsiran kebaikan atau moral of story yang ingin di sampaikan. Kita mudah nampak yang terlayar di mata kita. 

Maka sebab itu, kita selalu teremosi dalam menonton drama. Tanpa sedar kita mengundang “penyakit hati” kerana amarah yang kita tidak jemput kehadirannya tapi amarah itu hadir tanpa sedar. Contohnya drama 1 jam, di penghujung waktu nak habis, masa unsur-unsur suspen atau saat rahsia dah nak terpecah, tiba-tiba bersambung… Kau rasa masa tu lidah kau macam mana? Hati kau macam mana? Kau dapat apa masa tu? Kau terfikir-fikir lagi terbayang kah episode seterusnya? Jawapan tanya diri sendiri lah. Lagi sakit hati kalau drama ratusan episod. 

Hahaha...
Adakah kita punyai rasa yang sama. Fikir-fikirkan?

Aku rasa di sekeliling kita sendiri, kita pernah dengar ungkapan macam ni:

“kalau lah aku ada 1 billion duit, aku rasa akulah orang paling bahagia. Benda lain aku tak kisahlah. Aku rasa dunia ni aku yang punya…”

“kalau lah hidup aku macam pelakon dalam TV. Kerja hebat, rumah besar, kereta besar, pangkat besar, ada pasangan yang walawei… best weiii.. aku setia sampai mati…”

Ayat yang terakhir ini paling best dan selalu orang salah tafsir. Paling drastik boleh kena cop bajet alimlah sangat, zuhud. Silap hari bulan, kena pulau dengan kawan-kawan.

“Dia mai dah… nanti kena tahan telinga dengar dia cakap.. macam bagus sangat, poyo jerrr!”

Itulah kita yang selalu salah faham. Ego! Dah la jahil, berlagak pandai serba serbi. Ustaz mengajar tak nak dengar. Masjid pun jarang sekali pergi. Sedangkan salah satu cara Allah menurunkan hidayahNya melalui majlis-majlis ilmu di masjid atau tempat yang selayaknya.

“Akukan! Kalau boleh selagi ada nyawa kat badan, aku rasa hidup aku takkan sempurna selagi aku tak mampu mengejar redha dan cinta Allah. Aku tahu mana ada manusia yang sempurna. Tapi aku benar-benar ingin merasai bagaimana nikmatnya bersolat, nikmatnya menjadi orang beriman, nikmatnya memahami bicara kitab suci Al-Quran, nikmatnya menghambakan diri sepertiga malam saat orang lain sedang nyenyak tidur. Aku benar-benar ingin rasai kehidupan yang aku letakkan sepenuh jiwa dan ragaku, kebergantungan hidup hanya untuk Allah. Bukan aku nak duduk atas sejadah 24 jam pun. Pekerjaan dunia aku buat juga. Tapi, ntah la.. bagi aku itulah erti kesempurnaan hidup bagi aku. Kalau tak dapat, aku rasa ada bahagian yang belum sempurna dalam hidup aku.”

Kata Ustaz  sempurna itu adalah subjektif mengikut penilaian, kecintaan, hajat serta kefahaman sama ada orang secular atau orang bertaqwa. Tidak akan sama penilaian masing-masing. Jadi sebagai orang Islam pilihlah hidup untuk menjadi orang yang bertaqwa.
 

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ


Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling taqwa di antara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.” (QS. Al Hujurat: 13)   

Maka, sebagai orang yang mengaku Islam berpada-padalah dalam pencarian hidup. Carilah kesempurnaan hidup yang diinginkan, tapi ingatlah bahawa MATI ITU PASTI. Seimbangkan keperluan dunia dan akhirat. 






>حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (٩٩)لَعَلِّي أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ كَلا إِنَّهَا كَلِمَةٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِنْ وَرَائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (١٠٠)

“Hingga apabila datang kematian kepada seorang dari mereka, dia berkata, “Ya Rabbku kembalikanlah aku (ke dunia) agar aku beramal shalih terhadap yang telah aku tinggalkan. Sekali-kali tidak. Sesungguhnya itu adalah perkataan yang diucapkan saja. Dan dihadapan mereka ada barzakh sampai hari mereka dibangkitkan.” (Qs Al Mukminun: 99-100)
                                                                                                                                 (Nukilan Ahli Kubur)

No comments:

Post a Comment