Thursday 2 June 2016

MERAWAT HATI - TEKNIK ZIKIRULLAH + Mengenal Maqam Sholat Da’im..

Aku bakal Si Ahli Kubur mengharapkan pembaca yang membaca tidak melabelkan aku ini macam-macam. Ini adalah usaha aku untuk peringatan diri aku sendiri & jika bermanfaat ambillah. Niatku ingin mendidik HATIKU agar sifat MAZMUMAH mampu aku SINGKIRKAN. Semoga ILMU yang mereka kongsikan di group whatsapp "Ilmu Maghrifah" , aku simpan di blog ku ini. Aku ambil yang aku rasa perlu dan aku mampu. Untuk lebih-lebih aku sekadar membaca sepintas lalu. 

Dan sangat benar, dalam mencari ILMU carilah GURU & HADIRILAH KULIAH-KULIAH AGAMA SERTA DENGARLAH melalui kecanggihan TEKNOLOGI. FOKUS & NAWAITU adalah IKHTIAR untuk KHUSYUK SOLAT sebab SOLAT perkara PERTAMA yang di hisab setelah MATI barulah lain-lain amal sebagai tampungan bekalan seperti yang aku tulis sebelum ini. Jika salah itu semua salahku. Yang baik itu semuanya dari Allah. Aku bakal Si Ahli Kubur menulis atas apa aku rasa.

☘ZIKIRULLAH AL IKHLAS.☘

Didalam amalan zikir pernafasan dan keruhanian al Ikhlas ini ada 4 latihan pernafasan dan keruhaniannya.

🍁Pertama zikir syariat.
Mata dipejam,ditarek nafas hingga kedada dan tahan nafas kemudian dikempiskan perut seketika kemudian diturunkan nafas kedada dan keraskan perut dan tahan nafas.
Didalam masa itulah kita mula berzikir didalam barisan pertama surah al ikhlas.

☘Bismillahi Rohmaa Nirrahiim.
"Qulhu Allahu Ahad" disebut didalam hati berulang ulang(berserta penghayatannya).
Inilah yg dikatakan untuk mendapatkan KETETAPAN. (ketetapan Tauhid didalam hati)

🌷Sabda Nabi saw:
Sesungguhnya umurku ditangan Allah swt.
"Qulhu Allahu Ahad" berada di atas sayap Malaikat jibrail as.

☘Kedua zikir Tarekat.
Mata dipejam dan perbuatannya sama seperti di atas."Allahu Somad" berulang2.Dan ini untuk MEMBENARKAN Allah dihati.

"Allahu somad" berada di atas sayap Malaikat Mikail as.

☘Ketiga zikir hakikat.
Mata dipejam,ditarek nafas hingga kedada kemudian tahan nafas sambil itu kempiskan perut seketika,kemudian turun semula kedada dan tahan nafas.disebut didalam hati "Lamyalid walamyulad". perbuatan ini adalah MENYUNGGUHKAN LAGI DIDALAM HATI.

"Lamyalid walamyulad" berada di atas sayap Malaikat isrofil as.

☘Ke empat zikir makrifat.
Mata dibuka dan memandang kehadapan.
sebutkan dihati 
"walam yakullahu kufuwan Ahad" 3x sahaja,kemudian baru lah di tarek nafas sampai ke dada kemudian kempiskan perut dan tahan nafas.bilang saja tasbih ditangan..setakat mana kita mampu tahankan nafas.di ulang2 perbuatan ini sehingga habis zikirnya 3333x atau 6666x. dan inilah jalan kerja PENYERAHAN DIRI KITA KEPADA ALLAH SWT.

'Walamyakullahu kufuwan Ahad" di atas sayap malaikat Izrail as.

🐾Diamalkan secara istiqomah,dlm latihan2 zikirullah ini ada kaitannya didalam solat.
Kerana didalam solat inilah jalannya mikraj Ruhani mengadap Robbul jalal dgn kenderaannya iaitu Nafas.Didalam takbiratul ihram mata kita memandang kehadapan.(melihat akan wajah Allah) inilah latihan zikir makrifat (memandang). 

🐾Baru kita katakan Lafasan ALLAH AKHBAR. dan kita sebut didalam doa iftitah,wajahtu wajhiyah.kerana telah memandanglah baru kita sebut.Maka berkata2lah kita didepanNya,mengadu padaNya dan mengaku kepadaNya didalam tahiyat"Ashadu anla ilaha ilallah wa ashadu anna Muhammad darasulullah".

🍁Begitu juga didalam keadaan Nazak.kita akan menyaksikan orang yg sedang nazak nafasnya bergelombang diperut,kemudian terhenti diperut,lalu dada pula bergelombang akhirnya terhenti,dan saat itu nafas telah mula berada di kerongkong..dan akhirnya nafas yg terakhir adalah satu tarekan nafas yg panjang lalu hembusan yg terakhir yg memberhentikan degupan jantung.."Inna lillahi wainnailaihirohjiuun" maka terbujur kaku keadaan jenazah itu didalam keadaan perutnya kempis dada mengembang,mata terbuka..itulah saat kembalinya orang2 yg beriman.

🌺Kupas kembali apabila kita memandang keadaan jenaazah itu.

Sama atau tidak keadaan zikirullah yg saya terangkan seperti di atas, jalannya seperti orang yg sedang nazak ? sama atau tidak keadaan zikir itu dgn keadaan ketika didalam solat? dan keadaan setelah kematian seorang anak adam?
perut kempis,mata terbuka,dadanya kembang?

💐Maka jika ingin mencari jalan kembali seorang anak cucu adam kepada KeRahmatan lil'alamiin.

☘Maka carilah ilmu zikir pernafasan dan keruhanian.☘

INI AMALAN ZIKIR PANCARAN TENAGA INSAN- MEMANCARKAN NUR QALBI DARI HASIL PEMYUCIAN HATI DATANGNYA DARI TENAGA ILLAHI AGAR MENJADI INSAN YG KASIHKAN ALLAH DAN RASULNNYA SERTA TEGAS DIDALAM AGAMA.


Pada kesempatan kali ini, akan dipaparkan adab berzikir dan tata cara zikir dengan harapan agar kita mendapatkan pengetahuan bagaimana berdzikir yang khusyuk agar kita bisa bertemu Allah SWT.

1. Membaca lafaz LA ILAHA ILLA ALLAH. Artinya: Tiada Tuhan selain Allah. Zikir ini disebut zikir NAFI ISBAT. Paling tidak dibaca 100 kali setiap hari terutama dibaca setelah sholat fardhu. Khususnya setelah Maghrib, Isya dan setelah sholat subuh. Lafaz ILLA ALLAH ini disebut Isbat yang artinya pengecualian atas segala sesembahan kecuali hanya Allah SWT.

2. Membaca lafaz ALLAHU. Zikir ini disebut ISMU AL-ASMA, dibaca sebanyak 33 kali sehabis sholat fardhu, terutama setelah sholat Isya.

3. Membaca lafaz zikir HUWA ALLAH. Zikir inilah yang disebut sebagai zikir GHAIB AL ISMI. Zikir ini dibaca setiap hari sebanyak 33 kali, setelah sholat fardhu, terutama setelah sholat Isya.

4. Membaca zikir HUWA, HUWA. Zikir ini disebut sebagai zikir GHAIB AL GHAIB. Zikir ini dibaca sebanyak 34 kali setelah sholat fardhu, sehingga jumlahnya (total item 2,3,4) sebanyak 100 kali.

Adapun gerakan dalam melafazkan zikir NAFI ISBAT tersebut haruslah mengikuti aturan sebagai berikut:

1. Ketika membaca lafaz LA, maka dengan gerakan kepala, lafaz LA tersebut dimulai dari bahu kiri menuju ke bawah ke arah perut, kemudian diputarkan mengelilingi tali pusat lalu diteruskan ke arah atas menuju bahu kanan;

2. Pada waktu berada di bahu kanan itulah lafaz ILAHA diucapan sambil kepalanya dimiringkan ke arah belikat kanannya;

3. Sambil kepala ditekan ke arah hati sanubarinya, lafaz ILA ALLAH diucapkan dengan penekanan pada sudut kiri bawah dada.


 Mengenal Maqam Sholat Da’im..

Sholat Da’im boleh ditakrif kan atau diartikan sebagai sholat yang terus-menerus tanpa putus walaupun sesaat dalam masa hidupnya seorang Salik, 

~
cara nya adalah berusaha menyempurnakan penyaksian diri sendiri (diri batin dan diri zahir) pada setiap saat seperti firman Allah yang artinya :
~

” YANG MEREKA ITU TETAP MENGERJAKAN SHOLAT” ( Al-Makrij : 23).
~
Di dalam sholat tugas kita adalah menumpahkan segala perhatian  mata batin untuk menyaksikan  diri batin, dan telinga batin juga menumpah kan sepenuh perhatian nya kepada setiap bacaan yg dibaca oleh angota zahir dan batin kita disepanjang mengerjakan sholat tanpa mengalihkan perhatian kearah lain. (Inilah bakal si ahli kubur seperti aku GAGAL lakukan. Sebab macam-macam teringat. 5 minit sahaja. Mungkin manusia yang melihat macam sempurna gerakan rukunku, hakikatnya Allah sahaja tahu apa aku rasa.)

~
Adapun Sholat yang 5 waktu adalah merupakan latihan peringkat awal untuk melatih diri kita supaya dapat menyaksikan diri batin kita yang menjadi rahasia Allah Taala… (Berpuluh-puluh tahun aku bakal si ahli kubur sujud, sukar untuk merasai KHUSYUK. Maka itu aku sering tertanya & berdoa agar aku di permudahkan urusan kehidupan di dunia lebih-lebih lagi solatku. Aku ingin merasai kualiti solatku)
~
setelah sanggup membuat penyaksian diri diwaktu kita menunaikan sholat, maka hendaknya kita melatih diri kita supaya dapat menyaksikan diri batin kita pada setiap saat didalam masa hidup kita dalam waktu dua puluh empat jam atau disepanjang hayat kita,

~
Itulah sebabnya kita diwajib kan mengucapkan Syahadat.

~
Pada maqam ini kita berikrar dengan diri kita sendiri untuk menyaksikan diri rahasia Allah itu pada setiap saat di dalam waktu 24 jam sehari semalam.

~
untuk mempraktekkan penyaksian tersebut, maka kita haruslah mengamalkan sholat da’im dalam hidup kita seharian seperti yang pernah dibuat dan diamalkan oleh Rasulullah saw, nabi-nabi dan wali wali yang agung.

~
Diantara syarat syarat untuk mendapatkan maqam sholat da’im ini adalah sebagai berikut :

~
1- Hendaklah memahami dan berpegang teguh dengan hakekat (melakukan zikir nafas),

~
2- haruslah terlebih dahulu berhasil mendapat NUR QALBU yaitu hati nurani.
~

3- Telah mengalami proses pemecahan wajah KHAWAS FI AL KHAWAS,
~

4- Juga memahami dan dapat berpegang dengan penyaksian sebenarnya SYUHUD AL-HAQ,

~
Untuk mengamalkan dan mendapatkan maqam sholat da’im ini seseorang itu harus lah memahami pula peringkat awalnya tentang hakekat melakukan zikir nafas yaitu tentang gerak-geriknya : zikirnya.. lafaz zikirnya… letaknya.. dan sebagainya..,

~
Olehh karena itu amalkanlah zikir nafas itu dengan sungguh sungguh supaya kita mendapat QALBU yaitu pancaran Nur di dalam jantung kita yang menjadi sentral pemancar kepada makrifat untuk me-makrifat-kan diri kita dengan Allah Taala.

~
Sesungguhnya hanya dengan zikir nafas sajalah gumpalan darah hitam yang menjadi istana iblis di dalam jantung kita akan hancur setelah itu baru terpancarlah NUR-QALBU dan kemudian terpancarlah pula makrifah hingga sesorang itu memakrifatkan dirinya dengan Allah Taala dan dapatlah sang diri rahasia Allah yang menjadi diri batin kita membuat hubungan dengan diri ZATUL HAQ Tuhan Semesta Alam.

~
Latihan untuk menyaksikan diri ini hendaklah dibuat berperingkat, diperingkat awal melalui sholat 5 waktu 

~
Pada masa proses penyaksian diri ini seseorang akan mengalami satu proses membebaskan diri batin (KHAWAS FI KHAWAS) dari jasad dan dengan itu maka sesorang itu akan dapat melihat wajah kesatu sampai dengan wajah kesembilan yaitu martabat yang paling tinggi… 

~
Bila seseorang salik berjaya pada fasa pemecahan wajah ini maka ia akan dapat membuat suatu penyaksian yang sebenarnya pada setiap saat dimasa hidupnya… pada masa beribadah (acara sholat), ataupun keadaan biasa.
~
Pada peringkat ini dinamakan juga peringkat martabat BAQA BILLAH yaitu suatu keadaan yang kekal pada setiap pendengaran, penglihatan, perasaan dan sebagainya,dan pada tahapan ini mereka adalah seperti orang awam dan sulit untuk kita mengetahui derajat dirinya dengan Allah Taala..

~
Umumnya mereka yang mencapai maqam sholat da’im dapat kembali kehadirat Allah Taala dengan diri batin dan diri zahir tanpa terpisahkan diantara satu sama lainnya, 

~
Mereka dapat memilih apakah hendak mati (meninggal) atau hendak ghaib….
~
Semoga Allah membimbing Kita semua 
~
Wassalam.


 Menurut pandangan ilmu makrifat, ganjaran syurga, pahala atau peringatan azab neraka itu, bukan boleh mendekatkan diri kepada Allah, malahan lebih bertambah jauhnya diri dari Allah. Bila beramal nampak syurga, bererti kita kehilangan dari nampak Allah. Bila beramal melihat pahala, bererti pandangan terhadap Allah, semakin kabur, pudar, hilang malahan akan menyebabkan bertambah jauh dari ingat kepada Allah.

Bila hati asyik ingat kepada pahala atau syurga, bila masa nak ingat Allah!. Bila hati asyik ingat takut kepada azab neraka, bila masa nak ingat Allah!. Bila hati asyik ingat selain Allah, bila masa hendak ingat Allah!. Ingat kepada yang selain dari Allah, menyebabkan ingatan kepada Allah akan terhalang.

Tentang pahala syurga atau neraka itu, biarlah kita serah kepada Allah yang menentukannya. Jika kita harapkan hanya Allah, soal syurga neraka sudah tidak lagi menjadi idaman dan tidak lagi menjadi tarikan hati.

Terima kasih diatas semua perkongsian ilmunya disini...


Aamiin Ya Allah.. "

(Copy & Paste : ZZ)


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ILMU yang mereka kongsikan kepada aku. Aku juga belum memahami. Tapi ini ku rasakan getaran Allah yang menggerakkan mereka kerana aku TERCARI-CARI bagaimana CARA untuk  aku menikmati NIKMATNYA SOLAT itu.


Jujur ku katakan. Aku tahu solatku. Nampak sempurna gerakannya. Maka itu dalam penilaian manusia aku dapat A++++. Aku belajar Solat sewaktu aku kecil lagi. Ada ujian-ujian yang harus aku jawap dari segi teori dan perlaksanaan solat. Sebelum bersolat, harus sempurnakan wudhuk. Alhamdulillah kini aku berusia 30 tahun, tiba-tiba aku terfikir andai aku mati bagaimana amalan aku selama ini? Bukan aku tidak tahu ramai sahaja manusia lain yang diberikan HIDAYAH tentang ISLAM. 

Kemudian aku mula bertanya kepada diri dan aku akui BENARLAH ISLAM AKU SECARA KETURUNAN. ILMU PENGETAHUAN SOLATKU aku belajar atas dasar KEWAJIPAN. Aku tahu BERDOSA kalau TINGGAL SOLAT. Aku belajar sebab AKU ISLAM. Betul aku tahu KHASIAT @ KELEBIHAN SOLAT WAJIB dan SOLAT SUNAT LAIN. Ya aku akui aku pernah melakukan SOLAT SUNAT YANG LAIN. Ya banyak aku dengar hadits yang disampaikan, yang aku baca. Ya aku hadiri majlis ILMU & KULIAH agama baik di MASJID/SEMINAR ataupun aku mendengar dan menonton di media elektronik. Maka aku simpulkan aku ini barangkali sekadar tahu tapi tidak ambil tahu dengan serius dan kurang kepedulian.

Ya aku ketahui cuma aku rasa ADA YANG KURANG DI HATI INI. Aku punyai segalanya. Bila aku resah masa ku di atas Sejadah tempat SUJUDKU sedikit lama. Ku sentuh Al-Quran. Ku pejam mata, ku peluk Al-Quran. Aku terasa sesuatu menyentuh jiwa. Ku kucup Al-Quran itu, yang satu tika dahulu aku selalu membacanya meskipun aku tak paham apa-apa. Selalu aku berdoa kepada DIA ALLAH "tunjukilah aku jalan yang lurus" kerana aku takut "andai kematianku menjadi sia-sia". Lewat perjalanan waktu aku tersedar aku ini terlalu kejar akan dunia. Aku ini rupanya mementingkan penilaian manusia. 

Terdampar aku dalam group perkongsian ILMU berunsur keagamaan yang lebih kepada mendidik jiwa. Group yang banyak ustaz dan ustazah yang punyai ILMU tersendiri anugerah Allah. Masaku banyak aku habiskan dengan rancangan mendidik jiwa. Aku sekadar baca. Aku sekadar melihat dan mendengar. Sebab aku juga sibuk dengan urusan dunia. Lama-lama aku rasa HATI aku BERGETAR. Makin buat aku tertanya-tanya. Makin buat aku cemburu kepada perkongsian & mereka yang bukan ISLAM mendapat HIDAYAH. PEMAHAMAN + ILMU SOLAT + PERLAKSANAAN SOLAT mereka jauh lebih bagus dari apa yang aku lakukan selama hidup ini. 

Aku benar-benar terpukul bila membaca hakikat SOLAT AMALAN PERTAMA YANG DIHISAP. Sebab aku tahu tahap pengertian khusyuk solatku. Hakikatnya untuk menyempurnakan 5 minit terasa bebanan yang sukar untuk FOKUS. Kerana TAKUT AKAN DOSA, aku tetap TERUSKAN KEWAJIPANKU. Saat aku menulis kala ini, PEMBELAJARAN SOLATKU YANG SEBENAR-BENAR SOLAT terasa SUKAR meraih rasa KHUSYUK. Tapi kata mereka yang lebih arif BERUSAHALAH kerana ALLAH yang akan menilai USAHA & IKHTIAR AKU. Lakukan kerana LILLAHITAALA. Ya tersangat SUKAR aku akui. Selagi aku BERNYAWA, ALLAH akan tetap menilai aku. Maka aku berdoa agar aku terus ISTIQOMAH dalam memahami SOLAT AKU SELAMA INI. Benar aku ingin merasai KHUSYUK YANG SEBENAR KHUSYUK. 



Ya BETUL ILMU SOLAT yang aku ketahui mungkin sekadarnya. Aku rasa aku kurang PENGERTIAN SOLAT ITU SENDIRI. Maka sebab itu aku mula bertanya ke dalam diri. Apa MAHU ku. Mungkin SOLATKU selama ini hanya kadang-kadang meresapi jiwa. Bila aku mula mencari KENAPA AKU SOLAT? AKU TERASA DIRI SEMAKIN JAHIL. TERASA MAKIN BERDOSA. TERASA TERLALU BANYAK NIKMAT ALLAH YANG AKU DUSTAKAN. Terlalu banyak SIFAT MAZMUMAH dalam HATI aku ini.

Terima kasih kepada para saudara seagama yang berkongsi tidak kira video, suara mahupun tulisan. Doakan aku BERJAYA ISTIQOMAH dalam MENDIRIKAN SOLAT & MERASAI NIKMATNYA SOLAT SEBENAR-BENAR SOLAT.

No comments:

Post a Comment